torsdag 25 december 2008

Ge mig mjölken, kossa.

Jag är nog inte ensam om att tycka reklamerna på tv är det värsta som finns då man ser en film. Efter sisådär 8 minuter så kommer första avbrottet, och har man riktigt otur så är det reklamen med ungarna som spiller mjölk. Om det inte är dom där satans ungarna så är det om schampon, diskmedel, elektronik, lokal reklam och allting mellan himmel och jord. Sånt där bara irriterande.

Det var en kväll här i veckan då jag var nattuggla och kollade in en film på tv400. Det ble reklam efter 20 min, NICE! Och det var inte ungarna som spillde mjölk som kom, utan det var ungar som behövde mjölken. Och dom visades varje reklamavbrott i filmen.

Jajjemän, jag snackar om Unicef, Barnfonden och Actionaid! Dessa tre organisationers reklam, med svältande barn, visades varje gång det var dags för reklam i filmen. Det var inte irriterande med reklam längre, det blev smärtsamt. Det gjorde ont i bröstet.

Detta av två orsaker; den första var att jag tycker att världen är så orättvis. Varför ska vissa människor spendera pengar på att få ungar att spilla mjölken i en reklam för att få in pengar till företaget då människor handlar hos dom medan andra ungar minst sagt skulle offra en kroppsdel för den mjölken som spills? Den andra orsaken gjorde mest ont. Varför visades dessa reklamer på tv400 bara och inte på tv4? Visst visas dom, men då är det i samband med att det ska vara olika galor för att hjälpa barn. Tv400 är inte den kanalen som vi människor tittar mest på, det är tv4. Varför sända dom viktiga reklamerna på kanalen som är på andraplats? Vill vi köpa det nya YES diskmedlet så mycket att vi hellre blundar för verkligheten?

Inga kommentarer: