fredag 16 januari 2009

Lek inte med maten!

Nuförtiden så finns det ju hur många olika tvshower som helst där man ska tävla i olika saker. Japan är kingen på såna program.
Anyway, jag såg reklam för ett sån program på tv och den här gången var det en mattävling. Den tävlingen gick ut på att slå världsrekord i att äta mest. Trailern innehöll män som bara tryckte i sig mat. Det var groteskt. "Ursäkta?" var det enda jag kunde tänka, även fast jag blev så frustrerad att jag hade kunnat skrika rätt ut. (Ojoj, Jullan är arg. Haha!) Men alltså, varför tävlar man om att kunna äta mest då hälften av jordens befolkning lider av svält? Jag bara undrar. Det är ju för fan sinnessjukt! Varför vill man kunna säga till folk att man kan äta flest hamburgare i världen? Vad vinner man på det? Äran? Jävligt kul ära! Det äcklar mig. Tänk om man istället för att köpa in dessa hamburgare till dom tävlande använde pengarna till att köpa in mat till dom som svälter? Fyfan vad fint det hade varit, inte sant?

Sen när blev mat en tävling? Människorna som skapar programmen, vad tänker dom? Jag menar, kan det verkligen vara så att dessa människor aldrig tänker att pengarna som satsas på programmet används till onödiga saker då dom istället kan användas för att göra ett litet barn mätt? Jag tror inte det kan vara så. Men då undrar jag också; hur förtränger man dom tankarna och fortsätter att invenstera pengarna på onödiga saker?

Vad säger man till vinnaren? "Congratz! Du är nya Ronald McDonald!" eller "Grattis! Hoppas maten smakade bra, för var 5e sekund dör ett barn av undernärning och det blir ungefär 7 miljoner per år. Din sista hamburgare hade kunnat hindra det. Men än en gång; Grattis!"?

I Spanien så har folket tomatkrig. Människor från hela världen kommer till landet för att delta i tävlingen som går ut på att kasta tomater på andra människor. Tonvis med tomater går åt till detta. Kul för människorna som odlat tomaterna, dom lär ju tjäna cash som fan. Mindre kul för dom som svälter, dom såg sin chans att överleva träffa huvudet på någon stackare i Spanien. Den stackaren var troligtvis mätt också.


Over and out.
Julia Månsson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra sagt (skrivet)!