söndag 21 mars 2010

Human nature.

För första gången så ser jag just nu Slumdog Millionaire. Jag vet inte exakt vad filmen handlar om, det någonting annat som tryckt undan koncetrationen på handlingen. Det där någonting annat är tillbaka blickarna i huvudpersonens liv, hur hans barndom/uppväxt var. I Indien.

Jag gråter floder, det är nästan så att jag skulle kunna skapa min egna heliga Ganges här hemma. Och ni anar inte hur mycket jag skulle vilja ha en Ganges, här och nu. För om jag hade haft det så hade jag kunnat bjuda in människorna från Indien, helst allihopa, hem till mig så att dom kunde få bli av med det fruktansvärda liv som dom flesta lever där. När man går SPIN och kommer hem från Indienresan så har man med sig sjalar, jag hade haft med mig människor.

Den största frågan som bränner sönder mina hjärnceller är; hur kan man inte vilja behandla alla lika? Hur kan man vilja sparka på ett redan liggandes barn? Bara för att det här barnet inte har tiggt ihop nog med pengar, som ändå inte ger barnet något. Vad är det som skiljer oss åt? Pengar? Indien är ett U-land. Jo tack, jag vet. Jag vet också att det finns diverse hjälporganisationer som samlar in pengar till dessa U-länder. Men finns det några organisationer som tränar kickboxning för att kunna sänka människorna som sparkar på barnen som redan ligger ner? Nej? Och ja! Jag tycker att man borde sänka såna människor. För dom, om några, är inte värda lika mycket som alla andra. Det går inte att undervisa såna människor att alla är lika mycket värda.

(Varför spöa skiten ur en människa som har vunnit pengar på ett frågespel vars svar han kunde tack vare erfarenheterna han fått efter ett liv som föräldra- och hemlös? Innebär hans bakgrund att han fuskar för att han inte hade råd att köpa Nationalencyklopedin?)

Fred på jorden är svårt, kanske omöjligt, att skapa och det är inte heller det som jag vill få fram här. Jag undrar bara hur brist på pengar kan skapa en tanke hos en människa som säger; "Använd barnen!". I ovanstående stycke så kan jag förstå om jag gav dubbla budskap; jag sa först att alla är lika mycket värda för att sedan skriva att vissa är värda att sänkas. Men jag tror till 100% att ni, vilka ni nu än är, håller med mig om att människor som använder andra människor, helst hemlösa, uteliggare, dom svaga med andra ord, till att tjäna stålar själv genom slavhandel, prostitution, "tiggning" osv. kan få hjälp att nå botten om dom ändå sjunkit så lågt redan?

Jag vet inte om jag är lyckligt lottad som får bo i ett land där vi så gott som lever efter att alla människor är lika värda. Eller har jag fått oturen att få växa upp i ett land där vi lär oss att se bort från det som är the real life för allt för många människor idag?


Jag avslutar med det bästa ordet som finns; volontärarbete.

2 kommentarer:

malllan ö sa...

fan vad du är klok julia! håller med till tusen och önskar att fler tänkte i dom banorna..

juliamånsson. sa...

vem är du, malllan ö? :D