onsdag 17 mars 2010

"Det är såna som du som dödade Bambies mormor!"

  • I det här inlägget av Alex Schulman, som jag hittade i JohannaHjorths blogg, så skriver han om att dagens äldre som bor på äldreboende inte får samma rättigheter som dom hade haft om dom bott hemma. Ett exempel han tar upp är att dom inte får dricka ett glas vin till maten, som att självklarheten att välja själv vad man vill dricka till maten försvinner då man flyttar till ett äldreboende.

  • Idag så hörde jag på Rix FM om Torsten och Maggie, ett äldre par som varit gifta sedan 1945. Torsten har haft tre hjärtinfarkter och är nästan helt blind. Maggie bor, som jag fattat det, på ett ålderdomshem eller någonting i den stilen och nu har omvårdsnämnden i deras kommun sagt att Torsten, hennes make sedan 65 år tillbaka, inte får flytta till henne eftersom han anses vara för frisk! Nu så har omvårdsnämnden ändrat sig och Torsten och Maggie får bo tillsammans. God bless you!

Jag säger som Ola Lustig i Rix FM; "Jag får oerhört ont i hjärtat", då jag läser och hör om hur dagens samhälle behandlar våra äldre. Hur kan människor som har "makten" göra så här?! Även om äldre människor blir placerade på ett äldreboende för att dom inte klarar av att bo själva så innebär väl inte det att dom inte klarar av att välja saker och ting angående deras mat själva? Hur kan någon människa anse att en person, som varit nära döden tre gånger och dessutom är nästintill blind, mår som fisken i vatten och därför tvingar den stackaren att bo själv, utan sin fru som han varit gift med i 65 år? Har jag missat något eller ändras vi människor då vi blir äldre, så att vi tappar kött, blod och känslor? Varför blir dessa människor, våra farföräldrar och morföräldrar behandlade som barn? Eller nej, det är värre än barn; för barn får åtminstone välja vad dom vill dricka till maten! Varför finns det en ålder som gör oss myndiga då vi ändå tillslut blir "omyndiga" igen?

Jag, och säkert många andra, blir alltid störtförbannad då dom äldre säger "Dagens ungdomar..", suckar och skakar på huvudet. Men nu kan jag inte göra annat än hålla med dom, vad är det för fel på oss; dagens ungdomar? Jag vill inte sitta i en tvångströja bakom stenväggar då mina barnbarn kommer för att hälsa på. Jag vill inte heller behöva säga till dom att då jag var liten så låste vi in och tog bort rättiheterna för såna som mig, eran farmor/mormor. Vi lever i ett I-land och har ingenting att klaga på egentligen! S varför gör vi så här mot det viktigaste vi har och sen klagar på vad som sägs av den äldre generationen om den nya generationen? Pensionärerna gör spegel på vårat fuck you.

Peace on earth, snälla! USA och Afghanistan är låga länder, dom krigar. Men vi kan väl låta bli att sjunka lägre än dom genom att undvika ett krig mellan oss och våra pensionärer?

Inga kommentarer: